FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/05/2020

Vad blir straffet för smitning och drograttfylleri?

Hej, polisen anträffade mig i nära anslutning till min bil som var krockad och ståendes på vägen, dom tog mig på en buss och misstänker mig för drograttfylleri, har bestämt hävdat att det inte är jag som kört bilen. Vad kan straffet bli om jag åker på smitning samt drograttfylla? Har i tonåren åkt dit två gånger för rattfylleri och narkotikabrott, brott mot knivlagen och misshandel. Men varit skötsam och är i sena 20 års åldern. Är det att räkna med fängelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer först att gå igenom vad straffet är för rattfylleri, och sedan var straffet är för smitning. Därefter kommer jag att beskriva hur tidigare brottslighet kan påverka straffet för det nya brottet.

Vad är straffet för (drog)rattfylleri?

Vad straffet blir beror framförallt på om du döms för rattfylleri av normalgraden eller om du döms för grovt rattfylleri. Det är oftast bara grovt rattfylleri som leder till fängelse, och då bestäms fängelsestraffet till max två år (4 a § Lag om straff för vissa trafikbrott). Det är dock sällan som domstolen faktiskt dömer ut maxstraffet i straffskalan. Rattfylleri av normalgraden brukar straffas med böter (4 § Lag om straff för vissa trafikbrott).

Rattfylleri leder dessutom nästan alltid till att körkortet återkallas. För att få tillbaka körkortet måste du då ansöka om ett nytt körkortstillstånd. Om körkortet återkallas i mer än 12 månader måste du göra ett nytt förarprov (körprov och teoriprov) för att få tillbaka körkortet.

Vad är straffet för smitning?

Straffet för smitning är böter eller fängelse i upp till sex månader (5 § Lag om straff för vissa trafikbrott). Om du döms för både rattfylleri och smitning kommer domstolen att döma ut en gemensam påföljd för båda brotten (30 kap. 3 § BrB).

Om du döms för smitning i kombination med rattfylleri av normalgraden kommer sannolikt det gemensamma straffet att bli böter (25 kap. 5 § BrB). Om du däremot döms för smitning i kombination med grovt rattfylleri blir det gemensamma straffet fängelse (26 kap. 2 § BrB).

Brott som begicks för länge sedan påverkar inte straffet

När domstolen ska bestämma vilket straff man får kan det ha betydelse att man tidigare har dömts för brott. Tidigare brottslighet kan tala för att fängelse väljs som påföljd, men det kan också påverka längden på fängelsestraffet (30 kap. 4 § och 29 kap. 4 § BrB). Utgångspunkten är dock att brott som begicks för mer än cirka 4 år sedan saknar betydelse. Även om du har begått brott i tonåren kommer det med andra ord inte att påverka straffet för det nya brottet. Men detta förutsätter alltså att det har gått mer än 4 år sedan det senaste brottet.

Sammanfattning

Om du döms för rattfylleri av normalgraden i kombination med smitning är det alltså troligt att du får dagsböter som straff. Om du däremot döms för grovt rattfylleri och smitning kommer straffet antagligen att bli fängelse. Ett fängelsestraff vid grovt rattfylleri verkställs dock oftast med elektronisk fotboja. Med tanke på att det var länge sedan du dömdes för de andra brotten har jag mycket svårt att tro att det skulle påverka straffet för detta brottet. Oavsett om du får böter eller fängelse som straff kommer dock körkortet med stor sannolikhet att återkallas.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare