Vad blir påföljden vid upprepade trafikförseelser?

Jag jar 4 fortkörningar på ca 6-8 månader, vad ska jag räkna med för på följd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar vad du kommer få för påföljd för att du har fått flera stycken fortkörningsböter under 6-8 månader. Utifrån din fråga, utgår jag från att fortkörningarna du har fått har varit ringa, det vill säga inte enskilt utgjort skäl för återkallelse av körkortet. I annat fall skulle en fortkörning, beroende på hur fort du har kört, enskilt kunna utgöra skäl för återkallelse av körkortet.

Tillämplig lag för situationen är körkortslagen (KörkL).

Om en körkortshavare genom upprepade brott, i väsentlig grad, har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter gällande trafikregler eller trafiksäkerhetens intresse, ska ett körkort återkallas enligt lagen (5 kap. 3 § andra stycket p. 3 KörkL). Normalt ska det handla om minst tre trafikförseelser för att körkortet ska återkallas och de ska förekomma inom en tvåårsperiod.

Ofta föregås en återkallelse av varning, vilket är något som kan ges i vissa fall om varningen anses vara en tillräcklig åtgärd och det inte finns beslut om varning sen tidigare (5 kap. 9 § KörkL).

Omständigheterna i det aktuella fallet

Att ha gjort sig skyldig till upprepade trafikförseelser och på så sätt visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter trafikreglerna och trafiksäkerheten, är ett skäl för att få sitt körkort återkallat. Man brukar säga att det ska handla om tre trafikförseelser inom en tvåårsperiod, vilket verkar vara fallet i den här situationen då du nämner att du har kört för fort 4 gånger under en period om 6-8 månader. Därför skulle en påföljd kunna vara att ditt körkort blir återkallat.

Dock kan det i vissa fall vara så att det ges en varning istället för att körkortet återkallas, om varningen anses som en tillräcklig åtgärd och det inte finns beslut om varning sedan innan.

Eftersom jag inte vet mer om situationen, exempelvis hur fort du har kört eller om du har fått en varning sedan innan, är det svårt för mig att avgöra vad du kommer få för påföljd. Troligtvis blir det en varning med förutsättning att du inte fått någon sådan innan, men det kan också bli så att körkortet återkallas. Eftersom det är Transportstyrelsen som gör bedömningen och där beaktar samtliga omständigheter i det specifika fallet, kan jag inte ge dig ett mer exakt svar än detta.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare