FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/08/2018

Vad blir påföljden om man blir ertappad att köra bil utan körkort?

Vad blir påföljden om man blir ertappad att köra bil utan att ha körkort? Ej straffad tidigare

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att köra bil utan körkort är en brottslig handling som kallas olovlig körning (3 § lag om straff för vissa trafikbrott). Påföljden för brottet är böter. Om personen tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller annars är att anse som grovt kan personen dömas till fängelse i högst sex månader.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare