FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder07/05/2022

Vad blir konsekvenserna av att dömas för olaga intrång då man är under 18?

Jag och mina vänner klättrade in i en övergiven byggnad och är nu misstänkta för olaga intrång alla vi 3 är 15 år vad kommer hända och vad får vi för straff?

Lawline svarar

Hej, tack för att ni vänder er till oss på Lawline med er fråga!

Jag kommer att börja med att beskriva vad brottet olaga intrång innebär och vad det har för straffskala (det vill säga vad brottsbalken säger om brottet), för att sedan gå in på hur er ålder påverkar påföljdsbedömningen, vad som troligen kommer hända nu och vad ni kan få för påföljd/straff. Brottsbalken (BrB) och Lagen om unga lagöverträdare (LuL) är de lagar som innehåller de regler som är relevanta för oss.

Brottet olaga intrång

För olaga intrång kan man dömas om man intränger eller kvarstannar obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe (4 kap. 6 § 2 st BrB). Straffet för en vuxen person är böter, men eftersom ni endast är 15 år gamla gäller speciella regler och lagen om unga lagöverträdare används, det skulle därför kunna bli andra påföljder.

Vad som troligen kommer att hända nu

En utredning kommer att göras

Åklagare och polis kommer nu att utreda brottet som ni är misstänkta för, det finns lagstadgade tidsramar för hur lång tid utredningar om ungdomsbrott får ta. Inom ramen för utredningen kommer ni bland annat att bli förhörda, om ni inte redan har blivit det.

Åklagaren kommer att besluta om åtalsunderlåtelse eller väckande av åtal

Eftersom ni har begått ett brott innan ni har fyllt arton år och brottet inte har annan påföljd än böter kan åklagaren besluta att inte väcka åtal, då blir det ingen rättegång och inget straff, men åklagarens beslut om brottet och vem som är skyldig antecknas i belastningsregistret (16 § 2 st LuL och 20 kap. 7 § Rättegångsbalken). Om åklagaren inte skulle besluta om åtalsunderlåtelse kommer hen istället att väcka åtal, då blir det en rättegång.

Eventuella påföljder

Om ni skulle dömas för brottet är det troligast att ni antingen får böter eller ungdomstjänst. Den som har begått brott innan hen fyllt arton år får dömas till ungdomstjänst om påföljden är lämplig. Ungdomstjänst skulle innebära att ni ska utföra oavlönat arbete och delta i annan särskilt anordnad verksamhet i lägst tjugo och högst etthundrafemtio timmar (32 kap. 2 § 1 st BrB). Rätten får döma till ungdomstjänst om det kan anses tillräckligt ingripande med hänsyn till brottslighetens straffvärde och er tidigare brottslighet och det inte finns skäl för att döma till ungdomsvård. I valet mellan ungdomstjänst och böter ska ungdomstjänst väljas om den påföljden inte är alltför ingripande (32 kap. 2 § 3 st BrB). Om rätten skulle komma fram till att brottet har ett lägre straffmätningsvärden än 60 dagsböter bör de istället välja böter som påföljd framför ungdomstjänst.

Andra konsekvenser

Om ni skulle dömas registreras det i polisens belastningsregister. Hur lång tid en person är registrerad i belastningsregistret beror på vilken påföljd man fått, då påföljden är böter eller ungdomstjänst är det kvar i 5 år (35 kap. 8 BrB). Att vara registrerad i belastningsregistret kan påverka olika typer av anställningar.

Hoppas att ni fick svar på er fråga. Om det fortfarande är någonting ni undrar över, så är ni varmt välkomna att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare