FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/06/2020

Vad är straffet om det är för många passagerare i en bil?

Hej jag har en fråga kring att åka för många i en bil. Min fråga är om de blir böter för de eller vad de blir för straff. Och om de då är föraren som får det eller den som sitter utan bälte (den extra passageraren). Jag undrar även om en person som har lämp för körkort och håller på och ta körkortet kan bli av med lämpet tack vare att man väljer att sätta sig i en bil som man vet är överfull? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den här typen av frågor regleras i trafikförordningen.

Trafikförordningen stadgar att det i en bil inte får färdas fler passagerare än vad bilen är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare (4 kap. 6 § trafikförordningen). Förare av motordrivet fordon som bryter denna bestämmelse döms till penningböter (14 kap. 3 § trafikförordningen). Även passagerare kan dömmas till penningböter vid överträdelse av bestämmelsen (14 kap. 8 § trafikförordningen).

Således är den enda påföljden som kan aktualiseras penningböter.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare