Vad är straffet för rattfylleri?

Jag åkt dit för rattfylla 0,26 2016 0,36 vad blir straffet nu ang körkort orolig svara mej snälla behöver körkort är arbetslös.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar vad straffet för rattfylleri är. Jag förstår inte riktigt vad du syftar på med "0,26 2016 0,36" - menar du att du har åkt dit för rattfylla en gång tidigare år 2016? Om du vill får du gärna skicka in en ny fråga och specificera vad du menar, annars ska jag försöka svara på din fråga så gott jag kan.

Tillämplig lag för situationen är lagen om straff för vissa trafikbrott (TBL) och körkortslagen (KörkL).

Rattfylleri innebär att en person kör ett motordrivet fordon med minst 0,2 promille alkohol i blodet eller 0,10 mg/l utandningsluft (eller narkotika i blodet).

Vad är straffet för rattfylleri?

Straffet för rattfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader (4 § TBL). Enligt Trafikverket återkallas körkortet så gott som alltid vid rattfylleri, men vid halter på 0,2-0,3 promille (0,10-0,15 mg/l utandningsluft) kan det bli en varning istället för återkallelse.

Den som har dömts för rattfylleri (och fått sitt körkort indraget), måste ansöka om ett nytt körkortstillstånd för att få tillbaka körkortet. Spärrtiden är ofta 12 månader för rattfylleri och 24 månader för grovt rattfylleri. Om man har fått en spärrtid på 12 månader eller lägre, behöver man inte göra ett nytt förarprov utan endast lämna in en ansökan, men om ens spärrtid är längre än 12 månader måste man göra ett nytt förarprov (kunskaps- och körprov) för att få tillbaka sitt körkort.

Det finns större risk att ett körkort återkallas om körkortshavaren genom upprepade brott i väsentlig grad har visat bristande vilja eller förmåga att rätta sig efter trafikens bestämmelse och trafiksäkerheten (5 kap. 3 § KörkL).

Ansöka om alkolåsprogram istället för att förlora körkortet

För den som fått/riskerar att få sitt körkort återkallas på grund av rattfylleri kan ansöka hos Transportstyrelsen om att få alkolås installerat i bilen (istället för att få sitt körkort återkallat). Villkorstiden är 1-2 år beroende på om brottet är av normalgraden eller grovt. Möjligheten till alkolås påverkar inte ditt straff (böter/fängelse) utan bara återkallelsen av körkortet. Under tiden en har alkolås, måste personen vidta vissa åtgärder (ex. service av alkolåset och läkarkontroller).

Sammanfattning

Straffet för rattfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader (om ej grovt brott). Körkortet återkallas så gott som alltid vid körkort; men vid halter på 0,2-0,3 promille (0,10-0,15 mg/l utandningsluft) kan varning bli aktuellt istället. Dock kan en försvårande omständighet vara att man gjort sig skyldig till trafikbrott tidigare. Därför kan jag inte svara mer exakt på om du kommer bli av med körkortet eller inte. Om du menar att du blivit dömd för rattfylla en gång tidigare (år 2016), ökar risken att du blir av med ditt körkort. Tillsammans med att din promillehalt var 0,36, skulle jag säga att det finns en stor risk att ditt körkort kommer återkallas.

Vad du kan göra i så fall, är att ansöka om att få delta i ett alkolåsprogram och således få alkolås installerat istället för att få körkortet indraget. Ansökan gör du då hos Transportstyrelsen och mer om det kan du läsa på deras hemsida.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga! Om något var otydligt eller du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare