FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/08/2020

Vad är straffet för rattfylleri (0,47 promille)?

Hej, jag är en pol, polisen stoppade mig och jag blåste 0,47, jag skulle be om hjälp, vilken straff finns det för mig, jag kommer att lägga till att detta är mitt första fall i Sverige. Tack på förhand för din hjälp

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i trafikbrottslagen (TBL) och körkortslagen (KörkL).

Minimigränsen för rattfylleri är 0,2 promille

Om du kör ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit alkohol så att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet döms du för rattfylleri (4 § TBL). Eftersom din promillehalt var 0,47 vid körtillfället så har du begått brottet rattfylleri.

Rattfylleri leder till antingen böter eller fängelse och återkallat körkort

Straffet för rattfylleri sträcker sig mellan böter och sex månaders fängelse (4 § TBL). Att det är ditt första brott talar för ett lägre straff, men att din promillehalt var väldigt hög talar för ett högre straff i straffskalan. Polisen ska även omhänderta ditt körkort om du gör dig skyldig till rattfylleri (5 kap. 7 § p 1-2 KörkL). Polisen skickar sedan, inom 48 timmar, ditt körkort och beslutet om omhändertagande till Transportstyrelsen. Det är Transportstyrelsen som beslutar om ditt körkort ska återkallas eller inte (5 kap. 3 § p 1 b KörkL). Transportstyrelsen bestämmer sedan en spärrtid på ditt körkort om de väljer att återkalla det. Spärrtiden bestäms utifrån vilket typ av brott du begått, ditt behov av körkortet och tidigare uppträdanden i trafiken.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Chantal KryouRådgivare