FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/08/2022

Vad är straffet för att köra en trimmad moped utan AM kort?

Hej. Vad är straffet för att köra en trimmad moped utan AM kort? Polaren åkte fast och är allt mer desperat för ett svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga regleras primärt i Trafikbrottslagen (TBL). Om en moped är trimmad så den går fortare än 45 km/h så kommer den i regel räknas som en motorcykel. Om du inte har motorcykelkörkort så kommer det räknas som olovlig körning för personen som åkte fast (3 § 1 stycket TBL). Den vanligaste påföljden är 30 dagsböter eller en bot på 1500kr, detta förutsätter dock att man inte gjort sig skyldig till återkommande olovliga körningar, vilket kan leda till en strängare påföljd. Det kan även vara bra att känna till att polisen även kan förverka den del som utgör trimningen (7 § TBL). Utöver detta så kommer det även leda till problem att få körkort i framtiden med så kallad spärrtid (3 kap. 9 § Körkortslagen).

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare