FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/01/2018

Vad är straffet för att köra en snöskoter utan körkort?

Jag har inga förarbevis alls, men säg att jag kör skoter på en led på fjället och blir stoppad vilken straff får jag antagligen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Snöskoter är ett körkortspliktigt fordon. Framför du skotern utan körkort, är det ett brott i den mening som föreskrivs i 3 § trafikbrottslagen. Det krävs dock att du har uppsåt (dvs. att du gör det med flit) för att du ska fällas för brott. Jag förutsätter dock att din fråga avser de tillfällen du inte "råkar" köra skoter.

Brottet olovlig körning har normalt böter som påföljd, där bötesbeloppet brukar ligga runt +-1500 kronor. Det är dock väldigt svårt att ge dig ett exakt bötesbelopp utifrån din fråga, då det görs en helhetsbedömning i varje fall. Faktorer som kan spela in vid höga bötesbelopp är om du (potentiellt) kör skoter upprepade gånger utan tillstånd, om du skadar någon/något vid turen och/eller bryter mot någon trafikregel. Allt vägs samman av Transportstyrelsen innan de fattar beslut om hur och om det ska komma att påverka dina andra behörigheter.

Oavsett det eventuella straffet, rekommenderar jag dig att du skaffar ett giltigt förarbevis, för din/andras säkerhets skull. Mer om detta kan du läsa hos Transportstyrelsen.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare