FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/07/2019

Vad är straffet för att använda en bil med brukandeförbud?

Hej!Jag hade en märklig dialog med en man igår,han vill komma och visa en bil med s.k brukar förbud ,för mig.Han skall alltså köra en bil ute på vägen,som har 3000 kr i skuld till Transportstyrelsen.

Frågan är nu:vilken är straffsatsen för detta uppenbara brott(det heter ju precis vad det innebär,man får inte använda bilen ö.h.t.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett brukandeförbud uppkommer om fordonsskatten inte är betald (6 kap. 1 § vägtrafikskattelagen). Den som ändå använder fordonet döms till böter (6 kap. 4 § vägtrafikskattelagen). Böterna för att använda en bil trots brukandeförbud är 1.000 kronor (Ordningsbot bilaga 12 Vägtrafikskattelagen).

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare