FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt26/04/2023

Vad är skillnaden mellan likgiltighetsuppsåt och medveten oaktsamhet?

Jag undrar vad som är skillnaden mellan att ha likgiltighetsuppsåt och att vara medvetet oaktsam?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Nedan kommer jag att redogöra för olika sorters uppsåt och oaktsamhet, samt för skillnaden mellan likgiltighetsuppsåt och medveten oaktsamhet.

Uppsåtsformer

Det krävs ofta uppsåt för att en viss handling ska vara straffbar. Det finns tre olika sorters uppsåt. Dessa är:

· Avsiktsuppsåt- Innebär att man utför en medveten, kontrollerad handling i syfte att en viss följd ska inträffa.

· Insiktsuppsåt- Innebär att gärningsmannen ser en följd som mycket sannolik, man kan säga att denne har en praktisk visshet i förhållande till följden.

· Likgiltighetsuppsåt- Innebär att gärningsmannen är medveten om en risk men genomför brottet ändå. Gärningsmannen är alltså likgiltig inför de eventuella konsekvenserna av handlandet. Uppsåtsformen utgör uppsåtets nedre gräns (se t.ex. NJA 2004 s. 176 som handlar om detta).

Oaktsamhetsformer

Det finns två olika sorters oaktsamhet:

· Medveten oaktsamhet- Innebär att gärningsmannen har en insikt eller misstanke om en risk och är likgiltig inför denna, men han är däremot inte likgiltig inför att en viss följd faktiskt inträffar.

· Omedveten oaktsamhet- Gärningsmannen hade skälig anledning att anta, eller borde ha förstått, att en viss följd skulle inträffa eller att en viss omständighet förelåg.

Gränsdragningen

Gränsen mellan vad som är likgiltighetsuppsåt och medveten oaktsamhet kan vara svår att dra. Likgiltighetsuppsåt innebär att gärningsmannen insett att det fanns en risk för en viss följd, men varit likgiltig inför att följden skulle inträffa medan medveten oaktsamhet innebär att gärningsmannen inser risken för en följd, men denne är (till skillnad mot likgiltighetsuppsåtet) inte likgiltig inför att följden inträffar.

En handling som begås med likgiltighetsuppsåt anses som brottslig medan en handling som begås med medveten oaktsamhet inte alltid räknas som brottslig. För vissa brott är det dock tillräckligt med oaktsamhet för att straffansvar ska aktualiseras.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på din fråga, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare