Vad är skillnaden mellan att ärva något med full äganderätt och med fri förfoganderätt?

Har genom inbördes testamente ärvt makens hus " med full äganderätt". Vad är skillnaden mellan detta och " fri förfoganderätt"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av ärvdabalken (ÄB).

Om du ärvt huset med fri förfoganderätt hade det inneburit att du får förfoga över huset som du vill, men med vissa undantag. Till exempel hade det inte varit tillåtet att skänka bort en stor del av huset i gåva och det hade heller inte varit tillåtet att testamentera bort huset som du vill. Detta beror på att om din make hade arvingar så kommer de att ärva huset när du, som fått ärva huset med fri förfoganderätt, gått bort. Med andra ord innebär det att du hade haft rätt till huset under din livstid men att dina arvingar inte har rätt att ärva huset efter dig, utan det ska gå till din makes arvingar (ÄB 3 kap. 2 § första stycket).

Att du har ärvt huset med full äganderätt innebär alltså att du inte behöver ta hänsyn till din makes arvingar och kan testamentera bort det som du vill.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du flera funderingar får du gärna återkomma.

Allt gott!

Mimmi JohanssonRådgivare