FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/03/2021

Vad är preskriptionstiden vid drograttfylleri?

Hej! Jag fick domen drograttfylla oktober 2017 och undrar när kravet på läkarintyg blir preskriberat och om jag i så fall kommer behöva lämna in prover som lämplighetsintyg efter jag tagit om körkortet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du tidigare dömts till drograttfylleri av normalgraden enligt 4 § 2 stycket lag om straff för vissa trafikbrott. Straffskalan på det brottet är dagsböter eller fängelse i högst sex månader. Preskriptionstiden på brott som medför ett maxstraff på fängelse i högst ett år, är två år enligt 35. kap 1 § brottsbalken. Eftersom fängelsestraffet för rattfylleri är max sex månader, så är preskriptionstiden två år. I enlighet med det här, bör du inte behöva lämna in läkarintyg om du tar om körkortet i år.

Krav på läkarintyg enligt 3 kap. 1 § 3 stycket i körkortsförordningen avser grovt rattfylleri eller upprepade fall av rattfylleri om sökande under de senaste fem åren före sin ansökan har fällts till ansvar för de brotten. Preskriptionstiden i fall om grovt rattfylleri är fem år.

Om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare