Vad är preskriptionstiden för fordringar mellan bolag?

Hej!

Vi har flertalet äldre fordringar på ett företag som numer har gått i konkurs. Den föregicks av en rekonstruktion. Fordringarna är från 2015-16. Bolagets ägare har i en dom från slutet av Nov-2019 blivit dömd att betala en annan fordringsägare dennes fordran.

Min fråga är:

Har vi fortfarande möjlighet tidsmässigt att gå samma väg som det andra företaget och isf kunna nyttja den domen som vägledande?

Vad är preskriptionstiden för fordringar mellan bolag?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att kort besvara din fråga: preskriptionstiden för fordringar mellan bolag är 10 år (2 § första stycket preskriptionslagen). Eftersom att fordringarna är från 2015, har dessa alltså inte preskriberats (5 år till övers). Vidare bör Ni ha god chans att få skulden återbetald i en domstolsprocess, då det redan finns en vägledande dom, precis som du skriver. Å andra sidan gör domstolen en bedömning utifrån omständigheterna i det enskilda fallet och eftersom att jag saknar tillräcklig information i frågan, väljer jag att inte uttala mig om domstolens potentiella bedömning. Det du istället bör göra, är att skicka in en stämningsansökan till domstolen.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare