FrågaÖVRIGTPUL/GDPR04/08/2019

Vad är Lawlines rättsliga förpliktelser?

Hej

Har läst under era villkor, där står "era rättsliga förpliktelser" vad betyder det och vilka är förpliktelserna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar till dig att du syftar på Lawlines syfte för behandling av personuppgifter vari en av punkterna är att "För att kunna fullgöra Lawlines rättsliga förpliktelser". Enligt artikel 6.1 c i dataskyddsförordningen (GDPR) får personuppgifter behandlas om det är nödvändigt för att den personuppgiftsansvarige ska kunna uppfylla rättsliga skyldigheter. Det kan t.ex. röra sig om att behandla personuppgifter för att fullgöra krav att rapportera till Skatteverket eller andra myndigheter, att spara bokföringsdata enligt bokföringslagen osv.

För närmre information om exakt vilka rättsliga skyldigheter Lawline har att uppfylla och vilka personuppgifter som därav behandlas, är du varmt välkommen att återkomma till oss per e-post på dataskydd@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare