FrågaÖVRIGTÖvrigt10/05/2022

Vad är kraven för att ett utländskt körkort ska vara giltigt i Sverige?

Kan en person med dubbel medborgarskap (svensk och icke EU) som är permanent bosatt i sverige, avregistrera sig (ej folkbokförd) och sedan köra bil med hens internationella körkort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att personen i fråga har ett svenskt medborgarskap och ett medborgarskap i ett land som inte tillhör EU eller EES, och som är permanent bosatt i Sverige. Jag vet dock inte säkert hur jag ska tolka ”avregistrera”, om det innebär avregistrera sitt svenska medborgarskap eller svenska körkort. Jag ska i varje fall redogöra för vad som gäller för utländska (internationella) körkort.

Utländska körkort

För att ett körkort från ett icke EU-medlemsland ska vara giltigt i Sverige krävs det att det är utformat i överensstämmelse med internationella konventioner. Det ska vara utfärdat på engelska, tyska eller franska, annars gäller körkortet endast tillsammans med en bestyrkt översättning till något av de språken eller svenska, danska eller norska (6 kap. 1 § Körkortslagen). Körkortet är inte giltigt om det är ogiltigt i det land där det utfärdats, om körkortet har bytts ut mot ett svenskt eller om man valt att behålla det svenska körkortet framför det utländska. Körkortet gäller vidare inte i Sverige om personen har varit folkbokförd i Sverige i mer än ett år (undantag Storbritannien eller Färöarna) (6 kap. 2 § Körkortslagen).

Sammanfattning

Då jag tolkar det som personen i fråga inte är folkbokförd i Sverige borde det gå bra att köra med det utländska körkortet under förutsättning att det är utfärdat på giltig grund och inte bytts ut mot ett svenskt istället, samt att det är utfärdat på ett av språken ovan eller kan styrkas med en översättning.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare