Vad är förutsättningarna för att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden?

Hej! Mitt ex har en skuld till mig på 32.000kr för en akut veterinär kostnad han inte kunde betala, mars -18. Både han och hans mamma sagt att dem ska betala tillbaka så fort dem kan. I november -18 sa han att återbetalningen skulle ske nångång första halvåret -19. Men han har slutat svara mig och jag har själv hamnat i en ekonomisk kris pga sjukskrivning och jag tror inte han kommer betala tillbaka. Jag har läst om att göra en ansökan via kronofogden, men måste jag vänta nu ett halvår innan jag kan göra det eller kan jag kräva det direkt ändå?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur du kan gå tillväga för att få ditt ex att betala de pengar han är skyldig dig för veterinärkostnaden samt hur länge du måste vänta för att få in betalningen.

Du skriver i frågan att du läst om att göra en ansökan via kronofogden vilket är något jag skulle rekommendera. Speciellt eftersom att ditt ex har slutat svara när du har av dig och då kan det vara bra att ha en tredje part som kan hjälpa dig att få tillbaka dina pengar. Regler om kronofogdemyndigheten finns i lag om betalningsföreläggande och handräckning. Ditt ex är skyldig dig pengar och kronofogdemyndigheten kan hjälpa dig att driva in skulden om vissa krav är uppfyllda.

För att få hjälp av kronofogdemyndigheten ansöker du om betalningsföreläggande. De krav som måste vara uppfyllda för att ansöka om betalningsföreläggande är:
1. att skulden ska avse pengar, och
2. att sista datum för betalning har passerat

Det som kan vara problematiskt i ditt fall är kravet på att "sista datum för betalning ska ha passerat". Det är enkelt att konstatera att sista datum har passerat om det till exempel finns ett skriftligt avtal som anger ett slutdatum. I din fråga framgår det inte att ni har något skriftligt avtal. Det framgår endast att ditt ex sagt att "betalning ska ske någon gång första halvåret 2019" vilket jag tolkar som att sista dagen för betalning är 30 juni 2019. För att kunna ansöka om betalningsföreläggande krävs alltså, precis som du skriver, att du måste vänta ett halvår (till sista datum för betalning har passerat).

Jag skulle rekommendera att du försöker få tag i ditt ex så att ni kan skriva ett avtal där det framgår att "sista datum för betalning" är 30 juni 2019 (eller tidigare om ni kommer överens om det). Går inte det på grund av att han inte svarar så kan du ringa till kronofogden för att be om råd hur du ska gå vidare när slutdatumet är så vagt.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare