FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/08/2019

Vad är föräldern som barnet inte bor hos skyldig att bidra med ekonomiskt?

Hej! Jag har min 17-åriga dotter boende hos mig på heltid sedan ett år då hon började gymnasiet. Hennes pappa betalar fickpeng om ca 500-1000 kr/månad allt utifrån hans humör. Jag ger henne studiebidraget på 1250 kr. Det får räcka till det mesta av nöjen och kläder. Därtill skjuter jag till för mat ute 1-2 gånger i veckan för ca 800 kr. Större inköp av kläder, skor, resor etc står jag för.

Allt hemma betalas av mig. Hon är glutenintolerant och behöver därför särskild kost, vilket kostar mer.

Jag har inte begärt en krona av hennes pappa men börjar tycka det är orimligt att jag ska betala allt. Dessutom stressar det min dotter mycket att det inte går att få en fast summa som månadspeng av honom. Vad är han skyldig att ge ekonomiskt? Han är inte lätt att ha att göra med så behöver tips!

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Underhållsskyldighet
Du och din dotters pappa har som föräldrar en gemensam underhållsskyldighet för er dotter (7 kap. 1 § första stycket FB). Den skyldigheten består till dess att hon fyller 18 år och så länge hon går i gymnasiet, dock som längst tills 21 års ålder (7 kap. 1 § andra stycket FB).

Hur mycket du och din dotters pappa är skyldiga att bidra med vardera beror på er ekonomiska ställning. Ni ska bidra till underhållet efter er ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § tredje stycket FB). Det innebär att om någon av er har en större ekonomisk förmåga att bidra till underhållet ska den personen också bidra till det med mer än den personen som inte har samma förmåga. Jag vet inte hur era ekonomier ser ut så det är svårt för mig att avgöra vad din dotters pappa är skyldig att bidra med. Har han en sämre ekonomisk ställning än dig kan det vara befogat att han också bidrar med mindre än vad du gör. Har ni det däremot likvärt ekonomiskt ställt, eller har han det bättre ekonomiskt ställt än dig, ska han dock också bidra med mer än vad han gör nu.

Underhållsbidrag
Eftersom er dotter bor enbart hos dig är din dotters pappa skyldig att fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till er dotter (7 kap. 2 § första stycket FB). Ni beslutar tillsammans om vad underhållsbidraget ska uppgå till. Är ni överens kan ni själva avtala om underhållsbidraget. Annars fastställs underhållsbidraget av rätten genom en dom (7 kap. 2 § andra stycket FB). För att få bidraget fastställt genom en dom vänder du dig till tingsrätten med en stämningsansökan. Om du vill göra det rekommenderar jag dig att ta kontakt med en familjejurist. Jag vill även tipsa om ett beräkningsverktyg där du och din dotters pappa tillsammans kan räkna ut ett rättvist belopp för underhållsbidraget. Ni hittar det här.

Underhållsstöd
Ett annat tips till dig är att du även kan ansöka om underhållsstöd från Försäkringskassan. Vad man har rätt till för underhållsstöd beror på barnets ålder. Eftersom er dotter är över 15 år kommer underhållsstödet i ert fall uppgå till 2073 kr. Om din dotters pappa av någon anledning inte betalar något underhållsbidrag alls eller om han betalar mindre än Försäkringskassans fastställda underhållsstöd kan Försäkringskassan bidra med vad som saknas av dessa 2073 kr. Du kan läsa mer om det här.

Vad kan du göra nu?
Mitt råd till dig är att börja med att samtala med din dotters pappa om er gemensamma underhållsskyldighet och försöka komma överens om ett fast belopp som underhållsbidraget ska uppgå till (förslagsvis med hjälp av beräkningsverktyget) samt upprätta ett avtal om underhållsbidraget. Uppkommer fler problem med hans betalningar av underhållsbidraget rekommenderar jag dig även att ansöka om underhållsstöd från Försäkringskassan.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lovisa SjöstedtRådgivare