Vad är en dödsbodelägare och vad innebär vittneskravet för testamente?

Hej Jag har några frågor gällande en släkting syssling till min mamma som nyligen har avlidit i sitt hem. Han har inga bröstarvingar, han levde ensam. Vi har känt honom länge och jag hjälpte honom med att handla flera ggr i veckan, städade, tvättade, sköte posten, hämtade ut mediciner (fullmakt) och vissa bank id ärenden. Han bodde i en bostadsrätt på 2a vån utan hiss. Han satt inne i många år och kunde inte ta sig ut pga att han var storväxt och hade svårt att gå. Det finns ett testamente skrivet enligt en annan vän till den avlidne som jag misstänker inte har gått rätt till när det skrevs. Den här vännen berättade det för oss dagen efter att den avlidne gick bort. Att han och hans fru har då skrivit under testamentet att deras döttrar är omnämnda i testamentet. Får man läsa vad testatorn har skrivit i testamentet för att sen skriva under på det? Blir inte det en intressekonflikt? Kan testamentet då bli ogiltigt? Om det skulle finnas en till sista önskan/vilja från testatorn nedskrivet men inte bevittnat vad gäller då? Är dödsbodelägare samma som att man ärver allt efter den avlidne? Det här är ett dödsbo får man ta något ifrån lägenheten? Den här vännen gjorde det samma dag som dödsfallet, tog hans personliga ägodelar ut ur lägenheten. Jag hjälpte honom i flera år finns det nån form av ersättning man kan ha rättighet till ur testamentet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Krav för testamentes giltighet

För att upprätta ett testamente ska man vara myndig (9 kap. 1 § Ärvdabalken, ÄB). Testamentet ska upprättas skriftligt och bevittnas av två oberoende vittnen som närvarar samtidigt när testatorn skriver under testamentet (10 kap. 1 § ÄB). För att styrka att vittnena varit vid sunt och fullt bestånd bör vittnena utöver att ha antecknat sitt namn även skriva yrke och hemvist, vilket kallas vittnesmening då det beskriver hur bevittningen gått till och man ska utgå från att det som står i vittnesmeningen är korrekt (10 kap. 2 § ÄB). Ett vittne får inte vara under 15 år, ha psykisk störning, make, sambo, syskon eller den som står i upp- eller nedstigande släktskap till testatorn (10 kap. 4 § ÄB). Detsamma gäller att man inte får bevittna ett testamente till sig själv, barn eller annan i rätt upp-eller nedstigande släktskap till en själv (10 kap. 4 § andra stycket ÄB). Testamentet ska sedan tolkas utefter testatorns yttersta vilja (11 kap. 1 § ÄB).

Gällande ett testamentets ogiltighet innebär det om testamentet inte uppfyller formkraven som ovan nämnt är det ogiltigt. Ett undantag är om testatorn t.ex. testamenterat kvarlåtenskapen till B och C, varvid B varit ett testamentsvittne. I det fallet blir den del som rör B ogiltigt, medan delen som rör C fortfarande är giltigt (13 kap. 1 § ÄB). Ett testamente gäller inte heller om det har upprättats under påverkan av en psykisk störning (13 kap. 2 § ÄB). Ogiltighet föreligger också om någon har tvingat testatorn att upprätta testamente genom att missbruka hans oförstånd, viljesvaghet eller beroende ställning. Viljan måste på något vis varit begränsad eller baserad på felaktigheter som beror på den andre (13 kap. 3 § ÄB).

Vad är dödsbodelägare, får man ta nåt från lägenheten

Efterlevande make, sambo, arvingar och universella testamentstagare d.v.s. de som testatorn skrivit ska få ärva i sitt testamente utgör dödsbodelägare och ska tillsammans förvalta den dödes egendom under dödsboets utredning, om inte en särskild dödsboförvaltning har anordnats. Ett dödsbo är en juridisk person och består av den avlidnes tillgångar och skulder. Inget får säljas eller tas från dödsboet innan bouppteckningen har upprättats, om inte alla dödsbodelägare är överens (18 kap. 1 § ÄB).

Ditt fall

Så som jag uppfattar din fråga är det en vän och hans fru som bevittnat testamentet i fråga och deras barn är omnämnda i testamentet. Det är upp till testatorn om vittnena får läsa igenom innehållet eller inte, men då vittnena är släkt med testamentstagarna är det så som jag uppfattat det ogiltigt i den delen testamentet rör vittnenas barn då vittnena inte är oberoende på det vis som lagen stadgar.

Om det finns en sista önskan från testatorn men det ej är bevittnat är det tyvärr inte giltigt då det krävs vittnen för att testamentet ska ha upprättats enligt formkraven och således vara giltigt.

Dödsbodelägare har jag förklarat ovan vad det innebär och egendom från lägenheten får som huvudregel inte tas förens bouppteckningen är klar, såvida inte dödsbodelägarna är överens. Någon rätt till ersättning ur testamentet finns tyvärr inte, fastän din hjälp säkerligen har varit av stor betydelse för din mammas släkting.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare