FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/07/2022

Vad är definitionen av återfall i brott och vad blir den troliga påföljden?

Hej! För fem år sedan dömdes jag till fängelse för ofredande. Nu har jag blivit anmäld igen för ofredande och det liknar tillvägagångssättet som förra gången. Räknas detta som återfall i brott? Finns det chans att jag kommer dömas till enbart böter denna gång eller blir det oftast hårdare straff än för fem år sedan?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Vi finner svaret på din fråga framförallt i brottsbalken (BrB), bestämmelsen om straffmätning vid återfall finner vi i 29 kap 4 § BrB.

Definitionen av återfall i brott

Det nya brottet som du är anmäld för ses som återfall i brott (om du av rätten skulle anses skyldig och få en fällande dom), eftersom du tidigare blivit dömd, den domen vunnit laga kraft och du nu gjort sig skyldig till brott enligt samma lagrum igen.

Trolig påföljd

Rätten tar hänsyn till tidigare brottslighet i sin påföljdsbestämning och straffmätning, men rätten ska också beakta skäl som skulle kunna tala för en lindrigare en påföljd än fängelse (30 kap. 4 § BrB). Återfall i brott är emellertid en sådan omständighet som ofta innebär att presumtionen mot fängelse bryts. I bedömningen av om det faktum att brottet innebär ett återfall ska spela in i straffmätningen, brukar rätten ta hänsyn till framförallt tiden som passerat mellan brotten, hur allvarliga brotten var och hur likartad den tidigare brottsligheten som det nyligaste brottet är, och hur många gånger som du återfallit tidigare. För att domstolen vid valet av påföljd ska kunna ta hänsyn till den tidigare brottsligheten ska det dock som huvudregel inte ligga mer än fyra år tillbaka i tiden och det ska i båda fallen vara fråga om likartad brottslighet.

Du anger att du dömdes till fängelse för ofredande för fem år sedan. Att det gått mer än fyra år sedan dess innebär att det inte är en självklarhet att domstolen kommer att ta hänsyn till den domen i sin straffmätning, eller, om den gör det, inte ge den så stor vikt som om det tidigare brottet begåtts mer nyligen. Det finns alltså en möjlighet för domstolen att döma dig till böter, men också till hårdare straff än förra gången. Du skriver att det liknar tillvägagångssättet som förra gången, vilket skulle göra det till återfall i brott och innebära att, om du skulle bli dömd, så vore det troligt att du får en liknande eller strängare påföljd än sist.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare