FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/09/2019

Vad är beviskravet i brottmål?

Jag har hört ryktesvägar att en person har anmält mig för en sak som jag inte har gjort. Jag är livrädd för att bli oskyldigt dömd och mår dåligt av att inte veta om ryktet stämmer eller inte så jag ringde upp personen som anmält mig och jag frågade om det är sant att hon anmält mig, hon sa nej (troligtvis vill hon inte erkänna att hon anmält mig) , jag gjorde en lättnads suck i telefonen och sa typ "vad bra", sen la vi på. Nu efteråt har jag börjat noja på att hon kanske spelade in samtalet. Det kan ju låta skumt för polisen att jag vill veta om jag är polisanmäld och sen blir lättad när hon sa att hon inte anmält mig? Stärker det deras misstankar mot mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

För att någon ska kunna dömas för ett brott måste det vara visat bortom rimligt tvivel att personen är skyldig. Det är åklagaren som ska bevisa att den åtalade är skyldig. Det är inte den åtalade som ska bevisa sig oskyldig. När polisen bedriver en utredning ska dom vara objektiva, det betyder att dom ska ta vara på både det som talar för att den misstänkte är skyldig, och mot att den misstänkte är skyldig (23:4 brottsbalk).

Att du har ringt och frågat om personen anmält dig och svarat vad bra när personen sagt att denne inte gjort det bevisar inte att du är skyldig. Om hon har spelat in samtalet skulle hon kunna lämna det till polisen, men det styrker inte bortom varje rimligt tvivel att du skulle ha begått brottet. Det kan finnas andra anledningar till att du sa vad bra, exempelvis att du är rädd för att bli oskyldigt dömd.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare