FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/12/2018

Utställare av urkund

Hej!

Jag har en fråga som rör urkunder. När man pratar om att det måste framgå "vem som talar i urkunden", syftar man då på den som "står bakom" urkunden eller den personen som ska använda urkunden som bevis för något? Exempelvis --> om jag heter Karl Karlsson jobbar som polis och har en legitimation för detta, är det jag Karl Karlsson som "talar i urkuden" eller är det polismyndigheten?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller urkunder så är det viktigt att det framgår vem som är utställare av densamma. När man pratar om "vem som talar i urkunden" så syftar man alltså på vem som "står bakom" urkunden eller med andra ord den som upprättat en handling till bevis för något.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare