FrågaÖVRIGTÖvrigt07/05/2022

Utmätning av lös egendom

Hej jag undrar om kronofogden har rätt att göra utmätning av mina lösa egendomar och ta min dator för 8000 (när jag köpte den för 2 år sedan) och bor i en bostad med hjälp av bostadsbidrag och socialens riksnorm plus kostnad för resterande hyra och bredband? Jag är 19 år och bor ensam i en 1:a. Är arbetslös men söker praktik och är villig att jobba.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar om kronofogden har rätt att utmäta dina lösa egendomar. Av din fråga framgår det inte vad anledningen är till utmätningen, därför kommer jag att besvara frågan utifrån vad som allmänt sett gäller vid utmätning. Lagen som aktualiseras är utsökningsbalk (UB).

Utmätning

Utmätning får ske när verkställighet (trätt i kraft) som avser betalningsskyldighet är beviljad enligt 3 kap avseende exekutionstitlar. Dessutom får utmätning ske när kronofogden enligt en bestämmelse i UB får indriva (kräva in) en fordran eller kostnad, 4 kap. 1§ UB. Det innebär att om du har en obetald fordran eller en kostnad som hamnat hos kronofogden har de rätt att utmäta viss egendom i enlighet med utmätningsordningen, 4 kap. 3-7§§ UB. Den egendom som i första hand bör utmätas är sådan tillgång som kan användas till fordringens betalning med minsta kostnad, förlust eller annan olägenhet för gäldenären (person som är skyldig någon pengar), 4 kap. 3§ 2 stycket. UB. I vissa fall görs undantag med hänsyn till gäldenärens behov, vilket anges i 5 kap. 1§ UB. Utifrån ovan nämnt bör det inte föreligga några hinder från att kronofogden utmäter din dator, såvida det inte finns andra omständigheter som tyder på annat.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare