Utmätning av arv

tar kronofogden mitt arv

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om Kronofogden kan utmäta ett arv.

Kronofogden har rätt att utmäta egendom som tillhör gäldenären, 4 kap. 2 § utsökningsbalken. Det innebär att Kronofogden kan utmäta pengar som en gäldenär har. Det innebär även att om en person som ska ärva pengar har skulder så kan Kronofogden utmäta arvet.

Sammanfattningsvis har Kronofogden alltså rätt att utmäta eller kräva in pengar från en person om den har skulder.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare