Utländskt äktenskap

Hej! Jag (svensk medborgare) bor i Zurich och är utskriven ur Sverige. Jag ska gifta mig med en brittisk medborgare som också bor i zurich. Om några år kommer han också var Schweizisk medborgare.

Kan vi skriva juridiskt kontrakt att svensk skilsmässa gäller och skilja oss i Sverige? Kommer svensk domstol ta det fallet? Oavsett var vi bor vid det eventuella tillfället?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När man har gift sig enligt utländsk lag, finns reglerna om äktenskap i Lag om vissa internationella rättsförhållande rörande äktenskap och förmynderskap. För att skilsmässa ska kunna vara aktuellt i Sverige krävs att äktenskapet godtas i Sverige. För att ett äktenskap som ingåtts enligt utländsk lag ska anses giltigt i Sverige så ska det vara giltigt i den stat där det ingicks,1 kap. 7§.

Äktenskapsmål får tas upp av svensk domstol, om käranden är svensk medborgare och har hemvist här i Sverige, alternativt tidigare har haft hemvist här vilket kan ses i 3 kap. 2 § 2 punkten. Talan om äktenskapsskillnad prövas sedan enligt svensk lag,3 kap. 4 §.

För vidare hjälp angående ansökan om skilsmässa, var vänlig att kontakta oss här på Lawline enligt nedan:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Hanna MustafaRådgivare