Utesluta andra arvsklassen genom testamente

Hej!

Vi har blivit försatta i en något ovanlig situation. Jag har försökt att leta praxis och förarbeten på min fråga men inte hitta något svar.

Min mammas bonuspappa har gått bort de är alltså inte hans biologiska barn han har skrivit ett testamente tillsammans med deras mamma som gick bort några år innan honom. I testamentet har han testamenterat hela sin kvarlåtenskap till min mamma och hennes bror då han själv inte har några biologiska barn, han har alltså ingen i arvsklass 1 som kan ärva. Nu har hans syster vänt sig emot detta och menar att hans mamma som fortfarande är i livet, alltså arvsklass två ärver honom. Min fråga är om man genom testamente kan göra arvsklass två arvslös eller om de har rätt till laglott? Testamentet är uppkommet i den ordning som är riktig hos jurist.

MVH Caroline

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person dör skall hans eller hennes kvarlåtenskap fördelas enligt den legala arvsordningen, vilken framkommer i Ärvdabalken. Har dock arvlåtaren upprättat ett testamente kan detta medföra att den legala arvsordningen helt eller delvis sätts ur spel. Den enda begränsning som finns när det gäller möjligheterna att avvika från den legala arvsordningen är att testamentet inte får inskränka på en bröstarvinges laglott. Laglotten utgör halva arvslotten vilken är den lott som tillkommer en bröstarvinge enligt lag, Ärvdabalken 7 kap. 1 §.

När det gäller arvingar i andra arvsklassen så har dessa ingen motsvarande rätt till laglott och arvlåtaren kan därmed genom testamente helt utesluta dessa från arv.

Eftersom inte arvingar i andra arvsklassen har rätt till laglott och din bonuspappa inte har några arvingar i första arvsklassen kan din bonuspappa testamenterar bort hela sin kvarlåtenskap till din mamma och hennes bror.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Kristina SvenssonRådgivare