FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder23/05/2021

Utdrag ur belastningsregister - LSS boende

Hej jag har sökt jobb som vikarie på ett boende för män och kvinnor med funktionsnedsättningar som drivs av humana,dom begärde ett utdrag ur belastningsregisteret och jag dömdes för rattfyllkeri 2013 och fick på egen begäran kontraktsvård i 6 månader,,är efter det inte dömd ,finns det någon risk att jag inte får någon anställning? mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Kontraktsvård innebär att man har tilldelats påföljden skyddstillsyn med föreskrift om en särskilt anpassad behandlingsplan. Uppgift om skyddstillsyn gallras i regel ur belastningsregistret 10 år efter domen har meddelats (Lag om belastningsregister 17 §, fjärde punkten). Därmed finns din uppgift om brottet rattfylleri och straffet skyddstillsyn kvar i belastningsregistret.

Inom vissa yrken är det vanligt att begära ut utdrag ur en kommande anställds belastningsregister. En sådan kontroll utförs av olika anledningar, exempelvis för att se till så att arbetsplatsen är trygg och säker. Det allra vanligaste är att arbetsgivare begär utdrag ur belastningsregister för arbetssökande när det rör sig om arbete med barn och ungdomar.

Jag tolkar din fråga som att du ska arbeta med vuxna personer på ett LSS boende. När det gäller verksamheter för personer som är 18 år och äldre, så har inte arbetsgivaren en lagstadgad rättighet att själva begära ut ett utdrag. Det finns däremot en möjlighet för arbetsgivaren att be dig, som arbetssökande, att själva begära ett registerutdrag hos Polisen och sedan visa det för arbetsgivaren. Det uppskattas ofta av arbetsgivaren att man gör detta, om dem ber om det, men du som arbetssökande har ingen skyldighet att visa upp ditt brottsregister.

Hur tungt informationen ur ett belastningsregister väger för en arbetsgivare varierar. I regel beror det på arten och omfattningen av brottet man har blivit dömd för. I regel anses brott mot person, som mord, misshandel och våldtäkt vara värre än trafikbrott. Det är svårt att säga hur tungt din uppgift om rattfylleri väger för arbetsgivaren ifråga. Vad du fick behandling för, samt om du är frisk idag kan även spela roll.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emma GuranderRådgivare