FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/05/2022

Uppskjutet körkortstillstånd

Om en människa som är 13 för uppskjutet moped körkort med ett år gäller då uppskjutningen från när hen blev tagen av polisen eller från hen är 15?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I din bakgrundsinformation framkommer inte anledningen till varför körkortstillståndet blivit uppskjutet, men det som kan konstateras är att olovlig körning kan medföra ett uppskjutet körkortstillstånd. I (3 kap. 2 § KörkortsL) framkommer att körkortstillstånd endast får ges till den som med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses som lämplig.

Detta medför att en argumentation kan föras att olovlig körning kan inverka på möjligheten att få körkortstillstånd. Om det finns hinder mot att meddela körkortstillstånd på grund av personliga förhållanden bestäms en spärrtid om lägst en månad och högst tre år (3 kap. 9 § KörkortsL).

Min bedömning, i ditt fall, är att det gäller från och med att du fyllt 15 år.

Rijad TrubljaninRådgivare