FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/10/2017

Uppsåt vid drograttfylleri

Jag blev stoppad för en nykterhetskontroll i trafiken och poliserna utförde ett "ögontest" (penna som förflyttades och lampa i mina ögon) och de drog slutsatsen att jag såg påverkad ut. Fick lämna urin och blodprov, och en såkallad "snabbsticka" gav utslag på amfetamin. Jag har aldrig tagit amfetamin i mitt liv, testerna ska såklart skickas på analys men känns inte som stickan ger utslag för inget.. Började tänka och har haft svårt att sova dagarna innan och haft mycket i tankarna. Antog att det berodde på stress iochmed arbete och faktumet att jag haft dålig sömn periodvis sen jag blev lämnad av min partner.

Är alltså misstänkt för drograttfylleri, godtog ej strafföreläggande och nekade att jag tagit några substanser, om det finns amfetamin i mig är jag 100% säker på att någon fått i mig det på nått sätt jag inte vet. Hur ska jag gå vidare med att försvara mig själv ifall det visar positivt efter analys? Kan jag frias?

Lawline svarar

Hej,

Om man för ett motordrivet fordon efter att ha intagit narkotika i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet döms man för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Detta gäller dock inte om narkotikan dock har intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination. 4 § Lag om straff för vissa trafikbrott

För att dömas för brottet måste man även ha uppsåt. Detta betyder att du medvetet ska ha brukat narkotikan. Om du har fått i dig narkotikan på ett sätt som inte är uppsåtligt kan du alltså inte dömas för brottet.

Självklart kan du frias för brottet. Om rekvisiten för brottet är uppfyllt krävs det att du har uppsåt för att dömas.

MVH

Zinar BudakRådgivare