Uppsägning av hyresavtal under äktenskapsskillnad

Jag och min fru skall skiljas, skilsmässan är inlämnad till Tingsrätten och betänketid går ut den 7 juni 2019. Jag står själv på lägenhetens kontrakt och vill säga upp detta så fort som möjligt eftersom jag har skaffat annat boende. När kan jag göra detta för att det skall gå rätt till mot min fru? Hyresvärden godkänner inte att min fru kan ta över kontraktet. Mvh Tommy

Lawline svarar

Hej Tommy!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att din fråga rör huruvida du har några förpliktelser gentemot din fru att inte säga upp hyresavtalet. Eftersom hyresrätten inte har något förmögenhetsvärde (såsom en bostadsrätt) räknas denna inte in i bodelningen, varför jag inte heller kan se något hinder för dig att säga upp hyresavtalet.

Vad som gäller för uppsägningstid för hyresrätten gentemot hyresvärden hittar du i ditt hyreskontrakt. Det skiljer sig alltså beroende på om hyresavtalet är ingått på bestämd eller obestämd tid och hur länge det har löpt. Om hyresavtalet avser ett avtal på obestämd tid kan sägas upp för att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, se 12 kap. 4 § jordabalken. Detta innebär med andra ord att om du säger upp lägenheten nu (månadsskiftet feb/mars) upphör kontraktet att gälla sista maj.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare