Uppsagd hyresgäst vägrar flytta ut - vad kan jag göra?

hur går man till väga om en hyresgäst som är uppsagd (har skrivit på att uppsägning är mottagen) inte flyttar ut vid utflyttningsdatum.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När utflyttningsdatum har passerat och hyresgästen är uppsagd är det klarlagt att hyresgästen inte har rätt att stanna kvar där. Då saken är uppenbar kan du vända dig till kronofogdemyndigheten som hjälper dig att vräka hyresgästen, vilket kallas för avhysning.

Tillvägagående

Genom att skicka en ansökan om vanlig handräckning till kronofogden kan de hjälpa dig att avhysa hyresgästen. På deras hemsida hittar du en blankett som du kan använda som ansökan, och det finns även en ifylld blankett som visar ett exempel på hur en ansökan kan se ut. Blanketten och exempel på en ifylld blankett hittar du här. Det är viktigt att blanketten är korrekt ifylld och innehåller all information som krävs, exempelvis ska grunden för avhysningen vara tydligt formulerad. Utöver detta tillkommer en kostnad på 300 kronor för att ansöka. Mer om krav och vad som händer vid en avhysning kan du läsa här.

Hoppas detta var till hjälp och lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare