Upprättande av testamente

Hej! Jag och min pojkvän har två gemensamma barn, men på grund av vissa anledningar kan vi inte gifta oss på Skatteverket, och inga av oss har tidigare varit gift. Min fråga är hur kan vi göra så att den ena föräldern får ärva allt vad den andra föräldern har och kommer att få efter sin död?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Eftersom ni inte är gifta med varandra så åtnjuter ni inte det lagstadgade skyddet som finns för den efterlevande maken gällande arv efter den avlidna make. Det enda sättet för er att ärva från varandra är genom att ni upprättar ett inbördes testamente till förmån för varandra. Då skulle ni exempelvis kunna reglera så att ni vill använda er av den arvsfördelningen som finns för makar. För makar gäller, förenklat, att om endast gemensamma barn finns så ärver den andra (efterlevande) maken från den maken som gått bort. Barnen får då ut sitt arv när den sista föräldern avlidit.

För att snabbt upprätta ett korrekt testamente, rekommenderar jag att ni använder er av vår prisvärda avtalstjänst här: http://lawline.se/avtal/testamente

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare