Upplösning av äktenskap & underhållsskyldighet

Jag har lämnat min man, men han vill ej skriva på äktenskapsskillnad. Han anser att jag har försörjningsplikt då han blivit av med körkortet och sagt upp sig från jobbet. Han anser att jag har satt honom på "pottan" då han inte kommer nånstans, och att jag MÅSTE hjälpa honom för annars kanske han måste gå ifrån huset. Det finns ett äktenskapsförord där han står som ensam ägare av fastigheten. Jag har sagt att jag kan hjälpa honom den första månaden, men inte sen.

Kan jag skicka in äktenskapsskillnad utan hans underskrift? Och har jag verkligen försörjningsplikt på nått som inte är gemensamt?

Vet att han skickade in en fråga till er angående det här, bara det att talade inte om att han var ensam ägare av huset, och där svaret blev att jag har försörjningsplikt så länge inte äktenskapsskillnaden är gjord.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Om enbart den ena maken vill skilja sig, går detta att genomföra trots att den andra maken är motvilligt inställd till detta. Dock följer en 6 månaders lång betänketid (5 kap. 2 § äktenskapsbalken). När denna tid passerat, måste maken som fortfarande vill skilja sig framställa ett särskilt yrkande om äktenskapsskillnad (5 kap. 3 §). Ett yrkande kan normalt framställas hos den tingsrätt du skickade in ansökan. Om det särskilda yrkandet inte framställts inom ett år från tillfället då betänketiden började löpa, så förfaller ansökan om äktenskapsskillnad. I ett sådant fall måste en ny ansökan lämnas in till rätten.

Vad gäller underhållsskyldigheten mellan makarna kan följande sägas. Under ett pågående äktenskap har vardera maken, efter sin förmåga, en skyldighet hjälpa till med olika utgifter. Båda makarna bör leva på samma ekonomiska standard (6 kap. 1 §). Så länge ni båda är gifta med varandra, har ni en skyldighet att bistå varandra ekonomiskt. Det innebär att du måste hjälpa till att betala hans personliga utgifter. Detta gäller så länge du har möjligheten att bidra. Underhållsskyldigheten föreligger oavsett vem som äger huset. När ett äktenskap upplöses, försvinner denna skyldighet till stora delar. I ett sådant skede ansvarar makarna, som huvudregel, för sina egna ekonomiska angelägenheter (6 kap. 7 § 1 st.).

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare