FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/11/2017

Uppehållstillstånd för maka

5 kap. 3a § 1st. 1p. UtlänningslagenHej. Jag har känt en kvinna en längre tid som också har varit på besök här i Sverige ett antal gånger. Hon är filippinsk medborgare men har haft arbetstillstånd i Italien i sju år. Arbetstillståndet har förnyats flera gånger och det nuvarande går ut i oktober 2018. Vi är väldigt kära och har för avsikt att leva tillsammans i Sverige och att gifta oss i Sverige. Om jag har tolkat svensk lagstiftning rätt så kommer ett giftermål att ge henne permanent uppehållstillstånd i Sverige. Stämmer detta? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att hon får permanent uppehållstillstånd genom att gifta sig med dig, 5 kap. 3a § 1st. 1p. Utlänningslagen. Det som krävs av dig är att du kan visa att du kan försörja henne och dig, samt att du har en bostad ni kan bo i,5 kap. 3b § 1st. Utlänningslagen.

Hopps svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare