FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/09/2019

Underskrift vid mottagande av paket

Jag skulle få ett paket från Schenker med hemleverans. Dom ringde mig för att se om jag va hemma och sa att dom skulle komma om en stund. När han sen kommer med mitt paket säger han att han har skött underskriften redan, för att han är på väg hem. Jag måste ju skriva under. Har han då förfalskat min underskrift? Det är väl olagligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man tar emot ett paket från Schenker vid hemleverans så ska den som tar emot paketet skriva under en blankett. Detta gör Schenker för att bekräfta att mottagaren har tagit emot paketet. Chauffören får inte och ska inte enligt Schenkers regler skriva under blanketten istället för mottagaren.

Om det är så att han skrev under blanketten med ditt namn och förfalskat din underskrift så är han gjort något olagligt. Det kan dock vara så att han skrev under blanketten med sitt namn, och då har han inte förfalskat din underskrift eller gjort något olagligt. Han kan däremot ha begått fel i sina arbetsuppgifter.

Vill du kontrollera detta så skulle jag råda dig att kontakta Schenker och fråga dem om vems underskrift som finns på blanketten.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare