Underprisövelåtelse förskott på arv?

Hej! Jag har två söner som ska ärva mig efter min död. Men jag har skrivit ett testamente där den ena sonen bara får 50 % av sitt arv. Alltså jag menar så här att min son A kommer få 75% och min son B 25% Vi har en stor sommarstuga som är värd 2 miljoner kronor. Vi vill inte att stugan ska räknas in utan vi vill att denna stuga ska gå till min son A. Som jag skrev så är den värd 2 miljoner kronor. Om våran son A får köpa den av oss för endast 200.000 kr. När vi sen dör och det är dags för arv ser man det som förskott arv då eller inte? (tänkte på att han köpte den så billigt) Om vi gör som så att våran svärdotter till son A får köpa stugan för 200.000 kr och sen säljer hon den till sin man (våran son A) och han får köpa den för 250.000 kr (lite mer än vad hon gav). Ser man det som förskott till arv då eftersom svärdotter köpte den billigt och sålde den vidare till våran son A?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga!

Rena gåvor och liknande dispositioner av benefik karaktär, såsom att sälja hus till underpris, anses inte som förskott till arv om gåvogivaren uttryckligen anger att det inte ska vara det

Huvudregeln är att gåvor som en person som gått bort under sin livstid gett till sina bröstarvingar (barn) ska anses vara förskott på arv. Detta gäller dock inte om annat föreskrivits vid gåvans givande eller vad som med hänsyn till omständigheterna måste antagits vara avsett (6:1 ÄB). Alltså om man ger någon en ren gåva eller disposition av benefik karaktär såsom underprisöverlåtelser av en fastighet, så anses det inte vara ett förskott på arv om givaren i sin viljeförklaring tyder på att man inte vill att det ska vara förskott på arv.

Slutsatsen är att du inte behöver göra någon krånglig överlåtelsekedja utan du kan direkt överlåta fastigheten till din son, så länge du anger att denna underprisöverlåtelse inte ska anses vara ett förskott på arv.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare