FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/05/2018

Underhållsskyldighet vid växelvis boende

Hej vi har gemensam vårdnad och har barnen varannan vecka... har även hälften av barnbidreget var... ska ja då som mamma stå för alla kläder å allt va dom kan behöva mär pappan vägra betala påstå sig ej ha råd...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om föräldrars underhållsskyldighet finns framförallt i Föräldrabalken. Föräldrar är ansvariga för barnens underhåll. Föräldern ska svara för underhåll åt barnen efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (Föräldrabalken 7 kap 1 §).

När barnen bor mest hos en av föräldrarna går det att beräkna underhållsbidrag som den ena föräldern ska ge till den som har barnet mest. Underhållsbidraget beräknas efter barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga.

I ert fall verkar det röra sig om ett växelvis boende i och med att barnen bor varannan vecka hos er. Huvudregeln vid växelvis boende är att ingen av föräldrarna ska betala underhålls till varandra i och med att underhållsskyldigheten fullgörs genom att barnen bor varannan vecka. Utgångspunkten vore därför vara att ni ska dela lika på kostnader som är utöver boendekostnaderna för barnen.

Däremot har Högsta domstolen i ett rättsfall konstaterat att en förälder kan få betala underhåll vid växelvisboende. Där har det konstaterats att den förälder som har ett större ekonomiskt utrymme än den andra kan åläggas att betala underhållsbidrag till barnet om barnet inte får det underhåll som den har rätt till enligt Föräldrabalken 7 kap 1 § (se förklaring ovan) (NJA 2013 s.955).

Jag skulle säga att det beror lite på hur er ekonomiska situation ser ut. Om den är likartad ska ni dela lika på kostnaderna. Om barnens pappa inte har tillräckliga ekonomiska förutsättningar kan du behöva betala mer.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare