FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll21/11/2013

Underhållsskyldighet till barn som får socialt bidrag

Hej min dotter blir 18 år om några veckor. Hon har fått en lgh. av socialen då hon har ett barn. Nu ska hon och hennes kille få en större lgh. tillsammans då dem väntar ett barn till i början av nästa år. Behöver jag betala underhåll för henne när barnet är kommet? Hon lär ju inte gå i skolan då.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag utgår från att du redan nu betalar underhållsbidrag till din dotter. Skyldigheten att ge underhållsbidrag gäller fram tills barnet fyller 18, eller om det fortfarande går i skolan (ej högre läroverk) fram till 21 års ålder. Barnet kan göra avbrott i studierna utan att underhållsskyldigheten försvinner.

Underhållsbidrag kan bestämmas genom antingen dom eller avtal. Man kan alltså säga att det är när parterna inte kan komma överens som det blir aktuellt att lösa tvisten i tingsrätt.

Barn har inte en oförneklig rätt till underhållsbidrag, men om barnet behöver det och föräldern kan utge det så ska underhållsbidrag utgå. Alltså kan t.ex. din dotters pojkvän eventuella inkomst göra så att underhåll inte behövs. Hänsyn ska också tas till barnets egna inkomster samt eventuella sociala förmåner.

När barnet är kommet så har din dotter rätt till föräldrapenning, vilket kan komma att påverka din underhållsskyldighet. När det gäller sociala förmåner så är huvudregeln att de som utgår utan behovsprövning, t.ex. barnbidrag eller studiebidrag, anses sätta ned förälderns underhållsskyldighet, medan de förmåner som kräver behovsprövning istället indikerar att barnet har ett stort behov och att förälderns underhållsskyldighet därmed kan öka.

I din situation finns det alltså både saker som talar för och som talar mot din underhållsskyldighet. Å ena sidan är det pojkvännens inkomst samt den icke behovsprövade föräldrapenningen som talar mot underhållsskyldighet, medan å andra sidan din dotters ålder och bostad talar för att du har underhållsskyldighet. Dessutom finns det säkert andra omständigheter som inte framkommit här som kan förändra bedömningen.

På Försäkringskassans hemsida kan man få ytterligare hjälp, vilken ni kan ha som underlag för en lösning som ni kommit fram till i samförstånd.

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag/!ut/p/b0/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3H3dTfQLsh0VAZk74qo!/

Vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare