FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/09/2022

Underhållsskyldighet för barn som flyttat hemifrån

Hej, Min dotter (17år) ska flytta ifrån sin mamma och istället flytta ihop med sin kille och flytta till annan ort. Är jag fortfarande skyldig att betala underhåll till modern?

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrar har som utgångspunkt en underhållsskyldighet för sitt barn fram till att denne fyller 18 år. (7 kap. 1 § Föräldrabalken). Fortsätter barnet att gå i grundskola eller gymnasium efter 18 års ålder är föräldrarna underhållsskyldiga fram till att barnet slutat skolan eller fyller 21 år. Underhållsskyldigheten kvarstår även om barnet har flyttat hemifrån.

Underhållsskyldigheten kan påverkas av barnets behov samt föräldrarnas ekonomiska förmåga. Din dotters egna inkomster och tillgångar samt eventuella sociala bidrag ska tas med i beräkningen. Kostnaderna ska täcka barnets boende, mat och fritidsaktiviteter. Underhållsskyldigheten behöver dock inte medföra att ni måste betala dotterns hyra. Det förutsätter att ni föräldrar har erbjudit boende och därmed uppfyllt hennes behov.

Ni kan själva komma överens om en lämplig summa för underhållet som ni gemensamt bidrar med till barnet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare