FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll08/10/2018

Underhållsskyldighet efter 18-årsdagen

Hej! Jag fyller 18 i veckan och bor hos min farbror där mina föräldrar tidigare betalat hyra på 2500kr vadera. Jag or där då min mamma som jag bodde hos tidigare flyttade till annan stad och jag valde att inte bryta upp mina gymnasiestudier då det kan få väldigt jobbiga konsekvenser. Jag bor inte heller hos min far för att det skulle bli för trångbott och situationen i det hemmet är ganska spänd som det är.

Min fråga är om mina föräldrar fortfarande är försörjningsskyldiga? Att flytta och byta skola är ingen lösning. Måste mina föräldrar betala eller måste jag försörja mig själv? Med tanke på försörjningsskyldighet och liknande.

Mvh Isabella

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Föräldrars underhållsskyldighet gäller alltid till 18 års ålder. Går barnet i grundskola, gymnasieskola eller jämförlig grundutbildning (alltså ej universitet eller högskola) gäller dock underhållsskyldigheten så länge denna utbildning pågår, dock som längst tills att barnet fyller 21 år (7 kap 1 § 2 st föräldrabalken). Eftersom du inte bor med dina föräldrar sker det genom underhållsbidrag (7 kap 2 § föräldrabalken).

Grattis på födelsedagen, och lycka till med studierna!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare