FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/08/2015

Underhållsskyldighet

Jag separerade för tio år sedan och har haft barnen varannan vecka i ca 7 år tills för 5 månader sedan då barnen valde att bo hela tiden hos mamman. Som salt i såret vill hon nu ha underhåll,kan hon kräva det? Barnen är 12 & 15. Har man inget som pappa att säga till om? Vill ju fortfarande att dom ska vara här varannan vecka.

MvH Leif

Lawline svarar

Hej!

Om jag har förstått dig rätt undrar du om barnens mamma kan kräva underhåll av dig?
Reglerna om underhållsbidrag finns i föräldrabalkens 7kap, https://lagen.nu/1949:381#K7P1S1.
I 7kap. 2§ framgår att en förälder med underhållsskyldighet ska betala underhållsbidrag för att uppfylla sin underhållskyldighet. Sådan skyldighet kan uppkomma om du inte har vårdnaden om barnet eller om barnet inte varaktigt bor hos dig. Vad som innebär ett varaktigt boende är en skönsmässig bedömning från fall till fall.

För att fastställa ett sådant underhållsbidrag som omnämns i föräldrabalken ska ett avtal mellan dig och barnens mamma uppkomma. Om ni inte kan komma överens om hur underhållsbidraget ska se ut kan ni istället låta en domstol avgöra tvisten.

Ett barn ska självklart få uttrycka var denna vill bo och det är såklart viktigt att lyssna på barnet. Men det är alltid upp till barnets vårdnadshavare att faktiskt avgöra var barnet ska bo.

Hoppas du känner att din fråga är besvarad och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vänligen,

Alfred BrandtRådgivare