FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/06/2013

Underhållsskyldighet

Mitt ex är gravid nyligen typ 6-7 veckor in i det och jag har sagt att jag inte vill ha ett barn och vill att hon ska göra abort men hon vägrar trots vi inte är tillsammans och inte har någon kontakt. Kan hon tvinga mig att betala underhåll för barnet när det föds (om hon föder det) trots att jag redan sagt att jag inte vill ha ett barn och vi kommer inte ha någon kontakt med varandra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom du kommer att vara far till det eventuella barnet så kommer du att bli underhållsskyldig för det. Det finns alltså inte någon laglig möjlighet att i förväg ”avsäga sig” föräldraskapet på det sätt som du beskriver.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare