FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/01/2015

Underhållsbidrag under skolgång

Hej!

Jag har en flickvän som bor hos mig. Hon är snart 20 år och pluggar fortfarande. Pappan vägrar att betala underhållsstöd. Är han inte skyldig att göra det tills hon är 21 eller har gått ut gymnasiet?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline

Enligt 7:1 Föräldrabalken (se här) föreligger underhållsskyldighet till och med att barnet fyller 18 år. Har barnet inte avslutat sin skolgång kvarstår underhållsskyldigheten medan studierna pågår, dock högst tills barnet fyller 21 år. Efter det att barnet fyllt 18 år utgår underhållsbidraget till barnet själv.

Mycket riktigt har således din flickvän rätt till underhållsbidrag så länge som hon fortfarande går i gymnasiet.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare