FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/06/2018

Underhållsbidrag ska utbetalas även under sommarlovet

Underhållsbidrag under sommaren.

Hej

Min son på 18 får underhållsbidrag av sin pappa. Sonen går på gymnasiet och har nu sommarlov.

Nu får han inga pengar av sin pappa med motiveringen att han inte går i skolan på sommarlovet.

Är detta rätt??? Ska jag ensam stå för sonens utgifter? Sonen har mobil som ska betalas exempelvis.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Självklart ska underhåll betalas under hela året. Underhållsskyldigheten gäller fram tills det att barnet fyller 18 år eller tills dess att barnet har gått ut skolan (gymnasium inräknat) och senast tills det att barnet har fyllt 21 år. Eftersom din son ska fortsätta på gymnasiet i höst har inte underhållsskyldigheten upphört. (7 kap. 2 § 2 st. föräldrabalken.)

Underhållsbidraget ska räcka till det som är nödvändigt för barnets grundläggande försörjning, dvs. mat, kläder, boende mm. Det ska även täcka in fritidsintressen. I dagens samhälle kan mobilkostnad vara en del av en fullgod livskvalité. Underhållsbidrag ska betalas i förskott varje månad (se försäkringskassans hemsida).

Skulle du ha några fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare