FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/06/2015

Underhållsbidrag

Jag och barnens pappa separerade för cirka 5 år sedan och under de första åren bodde de ungefär lika mkt hos oss båda. Under de senaste två åren har det då tyvärr blivit så att de inte vill bo hos sin pappa längre, vilket jag på olika sätt försökt att få till att vara en tillfällig sak, men sedan årsskiftet 2014/2015 så bestämde de sig båda (13 och 15 år gamla) att de vill bo hos mig och mer "hälsa på" sin pappa. Jag initierade därför kontakt med Familjestöd i kommunen för att få stöd och hjälp i att komma fram till en överenskommelse om både kontaktens utformning och hur vi kunde tänka kring underhållbidrag. Det blev då tydligt att deras pappa inte höll med om att hans utgifter i form av resor och teaterbesök inte skulle innebära lägre underhållsbidrag från hans sida. Eftersom jag inte orkar bråka om detta så gav jag ett, som jag ser det, ganska rimligt förslag avseende hans del av underhållet. Han kräver dock att jag specificerar exakt vad som kostar vad för att han ska betala ngt mer än de 1000:- som han betalar för båda barnen sammanlagt. Vi tjänar ungefär lika per månad (han tjänar 2,500:- mer) om man bortser från hans bonusar. Är jag tvingad att tillmötesgå honom i detta eller kan jag hänvisa till schabloner etc? Kan jag göra detta på egen hand eller bör jag anlita juridiskt ombud?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett underhållsbidrag skall utformas så att båda föräldrarna skall bidra till barnets underhåll efter vad som är skäligt för det enskilda barnets behov och efter föräldrarnas egna ekonomiska förmåga. Oftast så görs detta väldigt standardiserat med hjälp av en numera upphävd men fortfarande använd ”Allmänna råd” från Socialstyrelsen som innehåller schablonsiffror. Denna får dock bara fungera som en utgångspunkt, barn kan ha större eller mindre behov än deras schabloner. Det man kommer fram till är skäligt för barnet är pappan skyldig att betala efter sina ekonomiska förmågor eftersom han inte längre är den barnen bor med. Att betala underhållsbidrag är alltså hans sätt att fullgöra sin underhållsskyldighet. Detta framgår av 2 kapitlet 1§ samt 7 kapitlet 1§ Föräldrabalken.

Ett underhållsbidrag kan fastställas antingen genom ett avtal mellan föräldrarna eller genom en dom. Som föräldrar är ni fria att avtala om hur underhållsbidraget skall se ut men vill du få hjälp med att begära verkställning av avtalet så krävs det att det blivit skriftlig och bevittnat. Är det skriftligt och bevittnat eller har du en dom kan du vända dig till kronofogsmyndigheten för att få hjälp att få ut betalningen detta enligt 3 kapitlet 19§ utsökningsbalken.

Om ni inte har ett avtal eller en dom som kan verkställas och pappan till dina barn inte vill betala underhållsbidrag kan du vända dig till försäkringskassan för att istället få ut ett underhållsstöd som uppgår till 1273 kr/mån enligt 18 kapitlet 20§ SocialFörsäkringsBalken. Du kommer då inte behöva vända dig till pappan för att få ut ett ekonomiskt stöd för dina barn. Han kommer istället bli återbetalningsskyldig till försäkringskassan.

Om du vill ha vidare hjälp med att utforma ett avtal för underhållsbidrag eller ytterligare juridisk hjälp för att få ut underhållsbidrag, tycker jag du skall vända dig till en erfaren jurist som specialiserar sig på just dessa typer av frågor. Har du inte redan en jurist kan du boka tid för detta genom att klicka här.

Jag hoppas detta varit till hjälp!

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare