FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/08/2019

Underhållsbidrag

Om jag vill att barna ska bo hos mig 50% och dom vill inte, ska jag betala också underhållsstöd?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att föräldrar är underhållsskyldiga till sina barn enligt 7 kap. 1 § FB. Detta ska ske efter vad som är skäligt med hänsyn till ert barns behov och er samlade eknomiska förmåga. En förälder ska fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet om denne inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet, eller har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern men barnet varaktigt bor tillsammans med endast den andra föräldern enligt 7 kap. 2 § FB. Eftersom dina barn inte bor hos dig så har de rätt till underhållsbidrag från dig. Utifrån barnens behov ska underhållsskyldigheten fördelas mellan dig och den andra föräldern utifrån er ekonomiska förmåga, enligt 7 kap. 1 § FB. Enligt 7 kap. 2 § FB fastställs underhållsbidraget genom dom eller avtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hanna MustafaRådgivare