FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/03/2019

Underhållsbidrag

Hej! Jag och min make ska skiljas och just nu är vi under betänke tid som går ut i september. Vi kom överens att sälja vårt hus. Jag ska ha ensam vårdnad och håller på redan idag att hitta lägenhet. Min fråga är: går det att skriva en bodelning och överenskommelse om barn och underhållsbidrag som ska make betala in a skilldsmässa? Och om vi säljer huset och hittar lägenhet innan skilldsmässa får mina barn underhållsbidrag? Mvh B

Lawline svarar

Hej och välkommen till oss på Lawline!

Jag förstår att du och din make ska skiljas, jag är glad att kunna hjälpa dig och försöka besvara på dina frågor. Jag tolkar din fråga att du undrar om det finns hinder som gör att din make inte ska behöva betala underhållsbidrag. För att besvara din fråga är föräldrabalken aktuell.

Underhållsbidrag när barnet bor hos digEftersom du kommer ha ensam vårdnad över era/ert barn kommer hen endast bo hos dig. Den förälder som varken bor eller har vårdnaden om barnet ska betala underhållsbidraget, (7 kap. 2 § FB). Den andre föräldern måste bidra till barnens försörjning genom det s.k. underhållsbidraget. Underhållsbidraget fastställs genom avtal eller dom. Utgångspunkten är att ni ska vara överens och tillsammans bestämma hur mycket den andra föräldern ska betala.

På försäkringskassans hemsida ger dem verktyg för att du själv ska kunna räkna ut vad som är ett "rättvist underhållsbidrag".
Sammanfattningsvis
- Att du och din make är mitt uppe i en skilsmässa, hindrar inte er från att komma överens om ett underhållsbidraget. Utan det är till och med mycket viktigt att ni diskuterar barnens försörjning framöver på grund av separation.
- Om ni säljer huset och du hittar en lägenhet, då ska dina barn få underhållsbidrag. Dock under förutsättning att du och din make kommit överens och skrivit ett avtal om underhållsbidrag.

Jag ser inga förhinder från att din make inte skulle betala behöva underhållsbidrag eller att dina barn inte skulle något underhållsbidrag. Utgångspunkten är att ni två ska vara överens och att ett avtal om underhållsbidrag finns. Skulle det vara så att ni inte är överens men har ett avtal om underhållsbidrag kan en utav er vända er till domstolen (tingsrätten). Tingsrätten kan då jämka avtalet, det vill säga ändra avtalet (7 kap. 10 § FB).

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Du är mer än gärna välkommen tillbaka till oss!

Hälsningar

Adela RujovicRådgivare