FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll02/12/2015

Underhållningsplikt

Hej, jag har en 18 åring som jag har problem med. Han missköter allt och nu har socialen kopplats in. Han fick ett utbrott hemma och hotade mig och min dotter. Jag sa att han får skaffa egen bostad om han håller på. Så då han anmälde sig som bostadslös till socialen. Jag undrar om socialen kan kräva mig på pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap 1 § st 2 Föräldrabalk upphör underhållningsskyldigheten för dina föräldrar i samband med att du fyller 18 år. Om barnet fortfarande studerar på gymnasiet, eller likställd utbildning (alltså ej universitet, högskola), gäller dock föräldrarnas underhållskyldighet tills barnet fyller 21.

Alltså: Om din son inte pluggar på gymnasiet eller lägre utbildning har du inte längre någon underhållningsplikt, socialen kan då inte kräva dig på några pengar.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare