FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll02/12/2015

Underhållningsplikt

Hej, jag pluggar på gymnasiet och tar studenten i vår. Mina föräldrar är skilda sedan länge och jag får underhåll från min pappa. Jag är skriven hos min mamma.

Jag funderar på att flytta. Kommer jag fortfarande få underhåll från min pappa då? Och kommer min mamma bli tvungen att betala underhåll till mig eller behöver de inte det för att jag väljer att flytta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap 1 § st 2 Föräldrabalk upphör underhållningsskyldigheten för dina föräldrar i samband med att du fyller 18 år. Om du fortfarande pluggar på gymnasiet, eller likställd utbildning (alltså ej universitet, högskola), gäller dock föräldrarnas underhållskyldighet tills du fyller 21.

Så när du tar studenten är alltså inte dina föräldrar längre skyldiga att betala något uppehåll till dig.

Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare