FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/01/2021

Underhåll vid delad vårdnad

Hej

Jag och min dotters pappa separerade för lite drygt 3 år sedan. Jag har inte dragit upp underhållsbidrag förrän nu. Tanken var att hon skulle bo växelvis hos oss och att vi skulle dela allt lika, vilket vi gjort.

Det har dock blivit att hon successivt bott mer och mer hos mig.

Mitt ex tjänar betydligt mycket mer än vad jag gör, men han vill inte uppge sin fulla inkomst (han har jour varannan månad samt bonus 2 ggr/år) när vi fyller i "hjälp verktyget" på F-kassans hemsida.

Han vill inte heller betala något retroaktivt.

Uträkningen vi gjorde anser jag inte är enligt verklighetens siffror samt han hävdar att han kommer att dra av ifrån det för varje dag vår dotter bor hos honom

Stämmer detta?

Tacksam för svar och vägledning i hur vi går vidare i detta

Med vänlig hälsning,

Emelie

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag vill påpeka att jag kommer endast att utgå från den information jag blivit given i mitt svar, finns det andra omständigheter så kan slutresultatet bli ett annat.

Då detta berör vårdnad av barn så kommer vi att vända oss till föräldrabalken för att få svar. Barn har rätt att erhålla underhåll från föräldrar, utifrån barnens behov och vad som är att se som skäligt, 7 kap 1 § Föräldrabalken (FB). Vanligen skall endast underhåll utgå när enbart en av föräldrarna har vårdnad om barnen eller endast en av föräldrarna sambor tillsammans med barnen ( 7 kap 2 § FB). Dock framkommer det i NJA 2013 s 955 (ett rättsfall från Högsta domstolen) att när barnen bor växelvis mellan två föräldrar som har gemensam vårdnad av barnen så ska den person med högst ekonomisk standard betala underhåll för barnen, så att barnen kan leva på samma eller snarliknande ekonomiska/materiella nivå som den ekonomiskt starkaste föräldern. Stöd för detta återfinns i 7 kap 6 § FB.

Detta innebär att om underhållet för barnet, alltså barnets försörjning, betalning av aktiviteter, försäkringar, och liknande utgifter som behövs för att garantera ett bra liv för barnet försummas av den ena föräldern, ska denna betala underhåll till barnet (i praktiken den andra föräldern), enligt NJA 2013 s 955.

Detta medför att det återfinns ett lagligt krav på att barnets far ska betala sin del av underhållet utifrån er gemensamma ekonomi samt att han ska betala underhåll trots att ni har delad vårdnad. För att bevisa att han har sådan inkomst som du påstår behövs skriftlig bevisning av något slag, från arbetsgivare eller liknande.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare